english
Wersja angielska | English version

Mieczysław Tomaszewski
Chopin - kronika życia i twórczości

1810 - 1826. PROLOG
1826 - 1835. METAMORFOZY
1835 - 1846. APOGEUM
1846 - 1849. EPILOG



1826 - 1835. METAMORFOZY: Okres objawienia się talentu. Twórczość w stylu brillant i wczesnoromantycznym.

Lata studiów kompozytorskich 1826 - 29

1826
IX -
zapisuje się na pierwszy rok Szkoły Głównej Muzyki, kierowanej przez J. Elsnera
26 XI -
do J. Białobłockiego: "Chodzę do Elsnera na kontrapunkt ścisły 6 godzin na tydzień, słucham Brodzińskiego, Bentkowskiego i innych, w jakimkolwiek związku będących obiektów z muzyką"
16 XII -
improwizacja na choralionie Brunnera
-
powstaje Rondo à la Mazur F-dur op. 5
1827
10 IV -
Emilia Chopin umiera na gruźlicę
17 VII -
egzamin z kompozycji u Elsnera; w raporcie m. in. "pierwszoletni: Chopin Fryderyk (szczególna zdolność)"
VII -
wycieczka do Gdańska
1827 - 28
-
na studiach u Elsnera: Sonata c-moll op. 4 jemu dedykowana oraz Wariacje B-dur na temat z "Don Juana" op. 2 - pierwsze kompozycje Chopina interesujące zagranicznych wydawców
1828
II -
w litografii A. Brzeziny ukazuje się Rondo op. 5
III -
słucha i poznaje Johanna Nepomuka Hummla koncertującego w Warszawie
22 VII -
egzaminy w Szkole Głównej; Elsner w raporcie: "Chopin F., szczególna zdatność, drugoletni, wyjechał dla polepszenia zdrowia"
VII - IX -
lato w Sannikach (k. Płocka); zaczyna pracę nad Triem g-moll op. 8
9 IX -
wyrusza w podróż do Berlina
20 IX -
do rodziny: "słyszałem już jedno oratorium w Singakademii, Corteza [Spontiniego], Il matrimonio segreto Cimarosy, Kolportera Onslowa. Jednakże oratorium Cäcilienfest Händla więcej zbliżało się do ideału, jaki sobie o wielkiej muzyce utworzyłem [...] Jutro Freischütz!"
29 IX -
w drodze powrotnej z Berlina
X -
dwa dni w Poznaniu; na przyjęciu u arcybiskupa Teofila Wolickiego
XII -
z Julianem Fontaną gra Rondo C-dur na dwa fortepiany; improwizuje i bawi się w salonach warszawskich, bierze udział w przedstawieniach teatru amatorskiego
27 XII -
kończy Rondo à la Krakowiak F-dur op. 14
1829
-
kończy Trio op. 8, komponuje Fantazję na tematy polskie A-dur op. 13
21 IV -
na koncercie uczniów Carla Solivy poznaje Konstancję Gładkowską (1810-80)
23 V - 14 VII -
Chopin świadkiem serii koncertów Niccolo Paganiniego i Karola Lipińskiego oraz gorącej dyskusji prasowej z udziałem Elsnera, Karola Kurpińskiego i Maurycego Mochnackiego
20 VII -
kończy Szkołę Główną Muzyki; w raporcie Elsnera: "Chopin F., trzecioletni, szczególna zdatność, geniusz muzyczny"
Lata wędrówki 1829 - 31dylizans
1829
VII -
wyjazd do Wiednia przez: Opoczno, Miechów, Kraków, Bielsko, Cieszyn i dalej przez Morawy
23 VII -
zwiedza w Krakowie Bibliotekę Jagiellońską; podczas tygodniowego postoju poznaje zabytki miasta i krajobraz okolicy
31 VIII - 19 VIII -
w Wiedniu; poznaje m. in. V. Jiroveca, Conradina Kreutzera, Carla Czernego, Tobie Haslingera; słucha gry Leopoldiny Blahetki; zwiedza fabryki fortepianów K. Graffa i A. Steina; ogląda galerię obrazów; w operze poznaje La Dame Blanche François-A. Boieldieu, La Cenerentola Rossiniego, Il Crociato in Egitto Giacomo Meyerbeera i Joseph en Egypte Etienne-N. Méhula
11 VIII -
daje koncert w Kärtnerthortheater; gra Wariacje na temat z "Don Juana" op. 2 oraz improwizuje na temat Chmiela i arii z La Dame Blanche
18 VIII -
drugi koncert w Kärtnerthortheater: gra Wariacje op. 2 i Rondo op. 14
19 VIII -
wyjazd do Pragi (22 VIII słucha 48 kanonów i fug Augusta Klengla, 23 VIII wraz z Ignacym Maciejowskim komponuje dla Václava Hanki piosenkę Jakież kwiaty)
23 VIII -
wyjazd do Cieplic; u X. Clary Aldringen improwizacje na temat Mose in Egitto i Il Barbiere di Seviglia Rossiniego oraz "śpiewów polskich"
25 VIII -
w Dreźnie do 2 IX (?); zwiedza galerię obrazów
26 VIII -
ogląda Fausta Johanna W. Goethego ("okropna, ale wielka fantazja"); powrót do Warszawy przez Wrocław
IX -
pozuje Ambrożemu Mieroszewskiemu do portretu
X -
zaczyna bywać na wieczorach muzyki kameralnej u Josepha Ch. Kesslera
3 X -
wyznanie do T. Woyciechowskiego: "bo ja już może na nieszczęście mam mój ideał, któremu wiernie, nie mówiąc z nim, już pół roku służę, który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio od mojego koncertu"
20 X -
równolegle do pracy nad Koncertem f-moll op. 21 zaczyna komponować etiudy
X - XI -
wyjeżdża w Poznańskie, do Strzyżewa (Wiesiołowscy) i Antonina; daje tam lekcje Wandzie Radziwiłłównie, jest portretowany przez jej siostrę Elizę; poznaje partyturę Fausta X. Antoniego Radziwiłła, pisze dla niego Poloneza op. 3
14 XI -
do T. Woyciechowskiego: "napisałem parę exercissów [etiud] - przy Tobie bym je dobrze zagrał"
1830
7 II -
Chopin wykonuje z towarzyszeniem małej orkiestry Koncert f-moll w gronie rodziny i przyjaciół
3 III -
w salonie Chopinów prezentacja Koncertu f-moll i Fantazji A-dur
17 III -
w Teatrze Narodowym pierwszy własny koncert Chopina; gra Koncert f-mollFantazję A-dur, orkiestrą dyryguje K. Kurpiński
18 III -
M. Mochnacki w "Kurierze Polskim": "Zaiste! daleko rozgłosi swe imię, kto w młodych latach tak zaczyna"
22 III -
drugi koncert w Teatrze Narodowym: Koncert f-moll i Rondo à la Krakowiak; improwizacje na temat W mieście dziwne obyczaje i Świat srogi
IV -
u T. Haslingera w Wiedniu ukazują się Wariacje op. 2
15 V -
do T. Woyciechowskiego o pracy (IV -VIII?) nad Koncertem e-moll op. 11: "Adagio od nowego koncertu jest w E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe [...] Pomimo woli przez oczy wlazło mi coś do głowy i lubię się z tym pieścić"
V - VI -
ośmiokrotnie obecny na koncertach Henriette Sontag
8 VII -
bierze udział w koncercie benefisowym śpiewaczki Barbary Majerowej w Teatrze Narodowym; gra Wariacje op. 2
ok. 10 - 20 VII
w Poturzynie (Lubelszczyzna) u T. Woyciechowskiego
24 VII -
słucha K. Gładkowskiej w Teatrze Narodowym (debiut w partii tytułowej w Anieli Ferdinando Paera)
29 VIII -
w Sochaczewie, w obozie wojskowym gen. Piotra Szembeka; gra, improwizuje
18 IX -
do T. Woyciechowskiego: "zacząłem poloneza z orkiestrą [op. 22], ale tylko dopiero się cznie, jest czątek, ale początku nie ma"
22 IX -
prezentacja Koncertu e-moll w mieszkaniu Chopina
24 IX -
"Krajowy Dziennik Powszechny" o nowym Koncercie: "jest to utwór geniusza [...] Ma wyjechać za granicę [...] Miejmy nadzieję, iż żadna obca stolica nie zatrzyma go na zawsze"
11 X -
koncert pożegnalny w Teatrze Narodowym, z udziałem m. in. K. Gładkowskiej; Chopin gra Koncert e-moll i Fantazję na tematy polskie op. 13
2 XI -
data na czystopisie dwu Etiud z op. 10 (C-dur i a-moll)
-
opuszcza Warszawę, udając się do Wiednia; żegnany w oberży na Woli kantatą Zrodzony w polskiej krainie J. Elsnera
5 XI -
w Kaliszu; dalsza droga wespół z T. Woyciechowskim
6 - 9 XI -
we Wrocławiu: w teatrze na Der Alpenkönig Ferdynanda Raimunda i Maurer und Schlosser (Le maçon) Daniela F. E. Aubera; 8 XI koncertuje w Resursie: Larghetto i Rondo z Koncertu e-moll, improwizacje na temat La muete de Portici Aubera
10 - 19 XI -
w Dreźnie: na koncercie Antoinetty Pechwell (10 XI), w operze na Tankredzie Rossiniego (13 XI), w galerii obrazów
20 XI -
wyjazd przez Pragę do Wiednia (gdzie pozostaje do 20 VII 1831); zamieszkuje na Kohlmarkt 9
29/30 XI -
wybuch powstania w Warszawie: T. Woyciechowski odwodzi Chopina od wzięcia w nim udziału, sam wraca do kraju
XII -
znajomości muzyczne, m. in. Anton Diabelli, V. Jirovec, Joseph Merk i Josef Slavik
24 - 25 XII -
samotne święta; w katedrze św. Szczepana: "ponura roiła mi się harmonia"
26 XII -
do J. Matuszyńskiego: "W salonie udaję spokojnego a wróciwszy do domu piorunuję na fortepianie [...] przeklinam chwilę wyjazdu"
1830/31
-
wśród kompozycji datowanych na ten czas: mazurki z op. 6 i 7, nokturny z op. 9 i 15 (nr 2), etiudy z op. 10 (nr 5 i 6); z utworów nurtu prywatnego m. in. Lento con gran espressione oraz Piosnka litewska i Wojak
1831
1 I -
do J. Matuszyńskiego: "U was żyję [...] Tyś w wojsku. Czemu nie mogę choć bębnić"
26 (29?) I -
do J. Elsnera: "jako artysta jestem jeszcze w kolebce, a jako Polak trzeci krzyżyk zacząłem"
IV -
w sztambuchu: "Jej obraz stoi mi przed oczyma"
IV - VI -
według tradycji w Wiedniu powstały pierwsze rzuty Scherza h-moll i Ballady g-moll a także Mazurków op. 17
11 VI -
bierze udział w koncercie dyrygenta D. Mattisa; gra Koncert e-moll
VII -
(?) pracuje nad Polonezem op. 22; w Wiedniu powstają również pieśni Smutna rzeka i Narzeczony
16 VII -
do rodziny: "Mój fortepian nie słyszał, tylko mazury"; Mazurek f-moll op. 7 nr 3 wpisany do dwóch sztambuchów
20 VII -
opuszcza Wiedeń, udając się przez Linz, Salzburg, Monachium i Stuttgart do Paryża
22 VII -
z Linzu przez Alpy do Salzburga
28 VIII -
w Monachium bierze udział w poranku Philharmonische Verein; gra Koncert e-moll i Fantazję na tematy polskie
4 (?) IX -
w Stuttgarcie; spotkanie z Johannem P. Pixisem
8 IX -
wzięcie Warszawy przez Rosjan i upadek powstania; Chopin w tzw. dzienniku stuttgarckim: "Wróg w domu [...] O Boże, jesteś ty! - Jesteś i nie mścisz się! Czy jeszcze ci nie dość zbrodni moskiewskich - albo - alboś sam Moskal! [...] a ja tu bezczynny - a ja tu z gołymi rękami"
-
wg tradycji w Stuttgarcie powstał pomysł Etiudy c-moll z op. 10 (nazywanej "Rewolucyjną") oraz Preludium d-moll z op. 28
Lata adaptacji 1831 - 35
1831
IX -
w Paryżu; zamieszkuje na Boulevard Poissonniere 27; pierwsze kontakty muzyczne przez F. Paera, do którego miał listy polecające
17 XI -
poznaje Delfinę Potocką
XI -
kontakty z G. Rossinim, Luigi Cherubinim, Pierre Baillotem, Henri Herzem, Ferencem Lisztem, Ferdinandem Hillerem oraz F. Kalkbrennerem; ten ostatni proponuje Chopinowi lekcje gry fortepianowej
27 XI -
Elsner przestrzega Chopina przed przyjęciem propozycji Kalkbrennera
7 XII -
w "Allgemeine Musikalische Zeitung" recenzja Roberta Schumanna z Wariacji op. 2; słynne: "Panowie, kapelusze z głów, oto geniusz"
12 XII -
do T. Woyciechowskiego: "Mnie tu wiatr zapędził [...] Paryż jest to wszystko co chcesz [...] Jakoż nie wiem, czy gdzie więcej pianistów"; pod wrażeniem Robert le diable G. Meyerbeera: "to arcydzieło nowej szkoły"
14 XII -
do J. Elsnera: "przymuszony jestem myśleć o torowaniu sobie drogi w świecie jako pianista"
1832
-
początek długotrwałej przyjaźni z wiolonczelistą Auguste Franchommem; piszą wspólnie Grand duo concertant na tematy z Roberta Diabła; zbliżenie z Hectorem Berliozem
26 II -
pierwszy koncert w Paryżu, w Sali Pleyela z udziałem 13 artystów; Chopin gra Koncert f-moll i Wariacje op. 2 (?) oraz uczestniczy w wykonaniu na 6 fortepianów Poloneza F. Kalkbrennera
III/IV -
początki pracy pedagogicznej
20 V -
bierze udział w wielkim koncercie dobroczynnym organizowanym przez księcia de la Moscova; gra z orkiestrą I część Koncertu f-moll
VI/VII (?) -
nowy adres: rue Cité Bergere 4
29 XI -
w relacji Antoniego Orłowskiego: "Zdrów i silny, wszystkim Franuzkom głowy zawraca, a w mężczyznach zazdrość wznieca. Jest on teraz w modzie [...] Tęsknota tylko do kraju niekiedy go trawi"
XI/XII -
słucha gry Johna Fielda na dwóch jego koncertach
XII -
w Lipsku u Kistnera ukazują się Mazurki op. 6 i 7 oraz Nokturny op. 9; następnego roku w berlińskiej "Iris im Gebiete der Tonkunst" druzgocąca recenzja Ludwiga Rellstaba
1833
I -
F. Kalkbrenner komponuje Variations brillants na temat Mazurka B-dur z op. 7, otrzymując w rewanżu dedykację na edycji Koncertu e-moll
-
Chopin otrzymuje członkostwo emigracyjnego Towarzystwa Literackiego
I (?) -
do D. Dziewanowskiego: "Wszedłem w pierwsze towarzystwa, siedzę między ambasadorami, książętami, ministrami"
3 IV -
bierze wraz z Lisztem udział w koncercie braci Herzów
16 V -
premiera opery Ludovic Ferdinanda Hérolda i Fromentala Halévy.ego; powstają Wariacje op. 12 na temat ronda z opery
VI -
zmienia adres: Chaussé e d'Antin 5; zacieśnia przyjaźnie artystyczne; 20 VI w liście do F. Hillera: "W tej chwili Liszt gra moje etiudy [...] Heine przesyła najserdeczniejsze pozdrowienia [...] Serdeczności od Berlioza"; Etiudy op. 10 ukazują się z dedykacją "a mon ami F. Liszt"
VI - VIII -
w londyńskiej oficynie Christiana R. Wessla ukazują się utwory Chopina z wymyślonymi przez wydawcę tytułami
VIII/IX -
lato w Le Coteau (Touraine) z A. Franchommem
10 VII -
Walc op. 18 dedykowany uczennicy Laurze Horsford; w roku tym powstaje również Bolero op. 19
15 XII -
bierze udział w koncercie w sali konserwatorium z Lisztem i Hillerem; gra Koncert na 3 fortepiany J. S. Bacha
XII -
wydaje w Paryżu opusy 16 i 17
1834
-
komponuje wstęp (Andante spianato) do Poloneza op. 22; wydaje dawniejsze i nowe ronda, wariacje, fantazję (op. 12, 13, 14)
-
u śpiewaczki Liny Freppy Chopin zetknął się z folklorem neapolitańskim; poznał tam Vincenza Belliniego
ok. 15 V -
z F. Hillerem na urządzonym przez F. Riesa festiwalu w Akwizgranie; słucha muzyki Georga F. Händla, Wolfganga A. Mozarta i Ludwiga van Beethovena (IX Symfonia); spotkanie z Felixem Mendelssohnem-Bartholdy; pobyt w Düsseldorfie, Koblencji i Kolonii
23 V -
F. Mendelssohn do matki: "Chopin obecnie jest pierwszym z fortepianistów; [...] gra jak Paganini na skrzypcach"
14 XII -
Chopin bierze udział w koncercie Berlioza
25 XII -
wespół z Lisztem, Heinrichem W. Ernstem i śpiewaczką Sabine Heinefetter uczestniczy w koncercie na rzecz François Stoepla w Sali Pleyela
1835
25 II -
w salonach Erarda gra z F. Hillerem na 2 fortepiany
22 III -
w Sali Pleyela uczestniczy w koncercie wraz z F. Hillerem, braćmi Henri i Jacques Herzami, Georgem Osbornem i Camille Stammatim
5 IV -
uczestniczy w wielkim koncercie danym w Théatre Italien na rzecz emigrantów polskich; grał Koncert e-moll
26 IV -
na koncercie w sali konserwatorium gra z orkiestrą Poloneza Es-dur op. 22; wielki sukces, zarazem ostatni prawdziwie publiczny koncert Chopina
VII (?) -
lato w Enghien k. Paryża z wypadami do St. Gratien, posiadłości markiza Astolpha de Custine

 

Poprzednia strona Spis treści Życie Twórczość Tradycja Następna strona
Poprzednia strona
Spis treści
Życie
Twórczość
Tradycja
Następna strona